מעורבות כדרך חיים

תאור הפרויקט

פרויקט "מעורבות כדרך חיים" מנסה לגרום לבני הנוער בישראל להיות יותר מעורבים בחברה הישראלית. לאחר מחקר מעמיק של כמעט שנה בנושא המעורבות חברתית שכלל בתוכו קבוצות מיקוד של תלמידים, מורים והורים, שיחות עם מנהלים, מורים ותלמידים, סקרים, קריאת מחקרים ובדיקתם לעומק, ראינו שמתרחש תהליך בפיתוח המעורבות החברתית בבתי הספר, אך חסר משהו עקרוני שיכול לגרום לתהליך זה להיות משמעותי אף יותר.
האמונה מאחורי התכנית היא שמעורבות חברתית קשורה לתהליך אישי וזהותי באופן מובהק ולא ניתן לגרום לתלמידים לעסוק במעורבות חברתית לפני שעסקו במספר סוגיות מרכזיות בחייהם האישיים. באבחון המקדים הגענו להבנה שקיימים 3 סוגים מרכזיים של אנשים. (1) לא שומעים ולא עושים, (2) שומעים, מודעים ולא עושים ו(3) שומעים ועושים (שומעים – מגבשים תפיסת עולם, עושים – יוצאים לשטח וממשים את תפיסת העולם הזאת). באופן כללי, כדי להפוך בני נוער למעורבים אנחנו צריכים לגרום להם לשמוע, להבין מי הם, מה הם, מה מפריע להם, איפה הם חיים ומה קורה סביבם, אך עד כמה ששאלות אלו הן חשובות והן צעד ראשון בלהיות מעורב, אין זה מספיק. כדי לגרום לבני נוער להיות מעורבים לגמרי – הם צריכים לגבש תפיסת עולם חברתית, שכל שאלה כזאת תעורר בהם שאלות נוספות ואחרי כל החלק התיאורטי הנ"ל הם צריכים לצאת לשטח ולהתנסות בעולם האמתי.

יעדים ומטרות הפרויקט

במהלך פיילוט שערך כחודשיים בהשתתפות עשרה תלמידים בכיתה ח' (מפגשים של שעתיים בזמנם הפנוי אחר הצהריים), ניסינו לגרום לתלמידים לגבש תפיסת עולם חברתית ייחודית באמצעות העלאת סוגיות שונות לשיח, בתכנית ייחודית באופן העברתה. עסקנו בשבעה סוגיות מרכזיות בנושאים הבאים: החברה הישראלית – מה זה אומר עליי שאני חיי בישראל, מה מפריע לי בחברה שבה אני חיי וכו' עד סוגיות הנוגעות בחיים שלהם היומיומיים – האם הם חיים בבועה, האם הם רוצים לעשות משהו עם הדברים שמפריעים להם, האם המקומות שבהם הם נמצאים תורמים להם, איך הם יכולים להגיע למטרות להם הם שואפים בעתיד וכו.
הפרויקט הוגדר כהצלחה, מתוך אחד עשר תלמידים שהשתתפו בפרויקט והתאפשר להם אפשרות לעזוב בכל שלב, כולל הובהר להם שאי הגעה ליותר ממפגש אחד משמעותה עזיבה, רק תלמיד אחד החליט לפרוש מהפרויקט. במהלך הפרויקט התקבלו רשמים חיובים, התלמידים יצאו פעמים רבות מהמפגשים מופתעים, מוטרדים, אך גם שמחים ואופטימיים.

הלכה למעשה של הפרויקט

מהלך פיילוט שערך כחודשיים בהשתתפות עשרה תלמידים בכיתה ח' (מפגשים של שעתיים בזמנם הפנוי אחר הצהריים), ניסינו לגרום לתלמידים לגבש תפיסת עולם חברתית ייחודית באמצעות העלאת סוגיות שונות לשיח, בתכנית ייחודית באופן העברתה. עסקנו בשבעה סוגיות מרכזיות בנושאים הבאים: החברה הישראלית – מה זה אומר עליי שאני חיי בישראל, מה מפריע לי בחברה שבה אני חיי וכו' עד סוגיות הנוגעות בחיים שלהם היומיומיים – האם הם חיים בבועה, האם הם רוצים לעשות משהו עם הדברים שמפריעים להם, האם המקומות שבהם הם נמצאים תורמים להם, איך הם יכולים להגיע למטרות להם הם שואפים בעתיד וכו.
הפרויקט הוגדר כהצלחה, מתוך אחד עשר תלמידים שהשתתפו בפרויקט והתאפשר להם אפשרות לעזוב בכל שלב, כולל הובהר להם שאי הגעה ליותר ממפגש אחד משמעותה עזיבה, רק תלמיד אחד החליט לפרוש מהפרויקט. במהלך הפרויקט התקבלו רשמים חיובים, התלמידים יצאו פעמים רבות מהמפגשים מופתעים, מוטרדים, אך גם שמחים ואופטימיים.

סיכום והערות

ליצירת קשר עם היוזם: