תאור הפרויקט

במסגרת פרויקט 121 תלמידי כיתות י"א-י"ב (הנקראים "מנטורים") מנחים ומלווים קבוצת תלמידים מכיתה ט' לאורך תהליך פיתוח מיומנויות, בסדרה של ימי שיא.
פרויקט121 הוא מעין תנועת נוער חצי-פורמלית: המנטורים מגיעים מהמסגרת הלא פורמלית, כותבים את התכנים בעצמם ומשקיעים מזמנם הפנוי בחינוך. החניכים מגיעים מהמסגרת הפורמלית, ועבורם זה חלק מבית-הספר.

יעדים ומטרות הפרויקט

כולם מדברים על הצורך בהתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. וכשמדברים על החינוך במאה ה-21, לרובנו תעלה תמונה ובה שורות-שורות של מחשבים עליהם לומדים תלמידי יסודי. אבל האמת היא, שהשינויים שהעולם עבר בשנים האחרונות מסתכמים בהרבה יותר מטכנולוגיה, והיעדר טכנולוגיה בכיתות הוא לא הדבר היחיד שעוצר את מערכת החינוך ממודרניזציה.
התחום הראשון הוא מעורבות בני נוער בחינוך. המורים כיום הם אנשים שחיו בעולם שונה לחלוטין מהעולם שבני הנוער חיים בו. המרצים במכללות להכשרת מורים, היו בעצמם מורים לפני כמעט שני דורות. כמה העולם היה שונה אז? היחידים שמבינים את העולם שבני הנוער חיים בו, הם בני הנוער עצמם. בנוסף לרצון הטוב והמאמצים האינסופיים של המבוגרים שמקדישים את חייהם לחינוך, חסר רכיב נוסף; אנחנו!
זה לא אומר שהמורים מיותרים. יש להם ניסיון, ידע ותפיסת עולם בוגרת יותר. תפקידנו הוא לאזן את המערכת.
התחום השני נוגע להתמקדות בידע ספציפי בבית הספר. בעידן של האינטרנט ושל הטלפונים החכמים, בעידן של היוטיוב ושל הויקיפדיה, אנו מוצפים בידע מכל הכיוונים. אני, בלחיצת כפתור, יכול להגיע לידע הרבה יותר אמין, מדויק ועדכני ממה שמישהו יוכל אי פעם ללמד אותי.

האם פיסת הידע הספציפית הזו היא מה שאנחנו צריכים? כנראה שלא. זה לא אומר שלחומר לבגרות אין חשיבות תרבותית. תלוי את מי שואלים. אך אין ספק שכשמנסים להכין את התלמידים לחיים, חשוב יותר ללמוד איך ללמוד, איך לגשת ולעבד את המידע, איך לנהל את עצמי ואיך להתנהל בחברה. אנחנו צריכים ללמוד מיומנויות.
התחום השלישי נוגע לדרך הלמידה. סגנונות למידה הוא מונח המציין את דרך הלימוד המועדפת עליי והאפקטיבית ביותר עבורי, ולכל אחד יש סגנון למידה שונה. בעקבות השינויים שהעולם עבר, ובראשם שינויים טכנולוגיים, מגוון סגנונות הלמידה הולך וגדל. ההערכות הן שמערכת החינוך מלמדת בסגנון שמתאים ל20% מהאוכלוסייה- אחוז שהולך ויורד.

הלכה למעשה של הפרויקט

השלב הראשון הוא גיוס והכשרת המנטורים. המנטורים עוברים שתי סדרות הכשרה: הראשונה מתמקדת בפיתוח מיומנויות121 והשנייה מתמקדת בשכלול יכולות ההנחיה וניהול הדיון שלהם.
השלב השני הוא ימי שיא והרצה שוטפת. במשך 2-4 שעות התלמידים עוברים פעילויות מגוונות שמטרתן פיתוח ושכלול המיומנות אצל התלמידים. באופן כללי, הימים בנויים כך שהם כוללים:
1. למידת כלים קיימים
2. חקר אישי ופיתוח כלים עצמאי
3. תרגול אישי וקבוצתי
אז, האם זה עובד? התשובה היא כן. בצורה גורפת. הקונספט עובד, הצורך קיים. וכשמשלבים את הנוסחה שלנו עם מנגנון שיפור מתמיד- מקבלים מתכון מנצח. הנאה, משמעות, חינוך ומשפחה.

סיכום והערות

ליצירת קשר עם היוזם: