תאור הפרויקט

החיים מזמנים לא מעט מצבים שבהם אנו נאלצים להתמודד עם אירועים מאתגרים ומשברים כמו מוות של אדם קרוב, מחלה ועוד …
במקרים כאלו זקוקים למענה מידי באמצעות אוזן קשבת, הכוונה או ייעוץ נקודתי. טיפולים פסיכולוגיים ארוכי טווח עשויים אמנם לעזור לאדם השרוי במשבר, אך גם לחברה של הפרט יש תפקיד משמעותי בתהליך התמודדותו עם המשבר.
*משבר – כיום נהוג להגדיר משבר בתור אובדן שיווי משקל הנובע ממפגש בין גירוי המעורר דחק (לחץ) לבין התגובות המתעוררות בעקבותיו אצל האדם. המשבר נובע מתסכולן של מטרות חשובות בחייו של האדם. בכל משבר יש לחפש את המשמעות הסובייקטיבית שלו עבור האדם החווה אותו.

יעדים ומטרות הפרויקט

חווית המשבר כרוכה בכישלון של הפעלת שיטות של פתירת בעיות המוכרות לפרט. מצב זה עשוי להותיר אותו, מצד אחד, עם חוויה קשה של חוסר אונים, ומצד שני, להניע אותו לחפש שיטות חדשות להתמודדות עם מצבו, מה שיאפשר בסופו של דבר צמיחה פוסט טראומטית.

*צמיחה פוסט טראומטית – צמיחה פוסט-טראומטית היא "חוויה סובייקטיבית של שינוי פסיכולוגי חיובי בעקבות התמודדות עם מצב לחץ טראומטי". מאס שנת 1995, פורסמו מחקרים רבים אשר מראים שההתמודדות עם אירועים טראומטיים אשר מטלטלים את שגרת החיים ומעוררים סבל רב, יכולה גם להיות מנוף לפיתוח מיומנויות אישיות ובין-אישיות. חשוב להדגיש כי אין הכוונה להמעטת הסבל או בראיית הטראומה עצמה כחוויה חיובית, אלא בגילוי כוחות ופיתוח תובנות חדשות תוך ההתמודדות עם הטראומה והשלכותיה. המחקרים מראים שאנשים שונים זה מזה בהתמודדות במצבי טראומה. בתשובה לשאלה- "מה מנבא את ההבדלים בהתמודדות?", נמצא כי ההבדלים בתגובותיהם של אנשים לאירוע טראומטי קשורות למגוון משתנים אישיותיים בנוסף לנסיבות האירוע (ואירועים אחרים שהתרחשו בחיים לאחר הטראומה), ולמידת התמיכה שקיבלו מקרוביהם.

מתוך הבנות אלו ורצון לאפשר לכל אוכלוסיית בני הנוער אופצייה לחוות צמיחה כתוצאה מהמשברים שלהם נולד פרויקט UP
מהותו של הפרויקט היא לאפשר לבני נוער לייצר התפתחות כתוצאה מהמשברים שלהם.
מתוך המחקר אשר נערך דרך רעיונות עם בני נוער, עבודה עם בעלי מקצוע מהתחום ולמידה מתוך מאמרים רבים גילנו שחוסר היכולת של אנשים לייצר התפתחות וצמיחה מהמשברים שלהם היא תופעה אשר קיימת באופן נרחב בחברה הישראלית ובעיקר בחברת בני הנוער.
בסופו של דבר גזרנו שלוש מטרות אשר בעזרתן נוכל לשפר את בעיה זו:
1. כלים לעזרה עצמית
2. כלים לעזרה לאחר
3. העלאת נושא המשבר לשיח החברתי

חשוב להדגיש כי כאשר אנחנו מדברים על משבר אנחנו מדברים על כל סוג של משבר מהקטן ביותר עד הגדול ביותר. לכן, אנו נותנים כלים רחבים אשר יכולים לשמש כל אדם בכל שלב בחייו.

הלכה למעשה של הפרויקט

• מערך ראשון: המערך הראשון הוא מערך היכרות בו הקבוצה לומדת מה הוא הפרויקט מה הם הולכים לעבור כאן ויוצרים יחד חוזה קבוצתי משותף.
• מערך שני: המערך השני מדבר על השיתוף ועל חשיבותו מתקיים שיח בקבוצות על מה היא הנטייה הטבעית שלנו ? ומה השיתוף יכול לתרום לנו בחיי היום יום.
• מערך שלישי: במערך זה אנחנו מדברים על המשבר מה הוא משבר? איך הוא נוצר ? (סוקרים מגוון אפשריות), במערך זה אנחנו מושלים את הפרויקט לבור ומתחילה עבודה אינטימית בן חברי הקבוצה לבין עצמם
• מערך רביעי: במערך זה אנחנו מדברים על הצמיחה מהמשבר, איך עושים את זה ? מה זו צמיחה בכלל ? והאם זה תלוי רק בנו או שיש עוד מרכיבים.
• מערך חמישי + שישי: שני מערכים אלה מוקדשים לתפקיד של הסביבה כלומר איך אנחנו עוזרים לאדם אחר בשיעורים אלא אנחנו מדברים על אמפטיה, על הכוח של השייכות והחברים ולומדים מודלים כמו מודל אפרת. בנוסף אנחנו מדברים על כך שאסור להתחייב למשבר של אדם אחר אלא תמיד לזכור שתמיד אפשר לעשות את המקסימום שלנו ולא מעבר ואם הבן אדם לא מתקדם אין צורך לקחת את האשמה עלינו.
• מערך שביעי: במערך זה אנחנו מדברים על איך אני עוזר לעצמי, אנחנו משתמשים במודלים כמו גש"ר מאח"ד והמקום בטוח שלי של מולי להד. מפגש זה משמש גם כמפגש הכנה למפגש הבא שהוא המפגש האחרון.
• מערך שמיני: מערך זה מתעסק במקורות הכוח שלי, החניכים בפרויקט מתחילים בתרגיל של הדאלי למה בו הם מגלים את התכונות החזקות שלהן דרך זה אנחנו יוצאים לעבודה על מה הם מקורות הכוח שלי ואיך אני משתמש בהם והאם בכלל ? כל אחד יוצר לעצמו קולאז' ממקורות הכוח שלו שאחרי זה ימצא בביתם כדי שתמיד יזכרו גם ברגעים הקשים מי הם ולמה הם מסוגלים.

שלב הפרויקטים

לאחר מכן מתקיים שלב הפרויקטים בו כל קבוצה יוצרת יחד עם המדריך שלה פרויקט למען הקהילה אשר נועד כדי לסכם את התהליך שלהם ולייצר הד חברתי בנושא המשברים והאפשרות שלהם לשהפיע על חיינו לטובה.
את הפרויקטים התלמידים יוצרים בעצמם ללא התערבות חיצונית של מבוגרים על מנת לפתח אצלם תחושת מסוגלות ועצמאות.

סיכום והערות

ליצירת קשר עם היוזם: